اقدام معنا دار صدا و سیما در انتشار سخنان حضرت آیت الله خوشوقت از اساتید اخلاق به نام کشور درباره حضرت رقیه (س) و عزاداری امام حسین علیه‌السلام، بهانه‌ای شد تا عده‌ای آگاهانه و ناآگاهانه سیل هجمه و توهین‌ها را علیه این عالم ربانی و انقلابی نثار کنند.

به گزارش رجانیوز، رسانه ملی در برنامه مناسبتی "راه سعادت" که در دهه اول ماه محرم الحرام و  در یکی از پر بازدیدترین ساعات تلویزیون روی آنتن برد، اقدام به پخش سخنان حضرت آیت الله خوشوقت کرد که در بخشی از آن، این شاگرد برجسته امام و علامه طباطبایی به پرسشی درباره حضرت رقیه‌(س)  پاسخ داد.

"انکار حضرت رقیه (س) در سیمای جمهوری اسلامی" عنوانی بود که برخی از رسانه‌های خاص از سخنان آیت الله خوشوقت برگزیدند و این درحالی بود که در همان فیلم منتشر شده در صدا و سیما نه تنها هیچ بحثی دال بر انکار حضرت رقیه (س) مطرح نشده بلکه بر وجود این دختر نازدانه و قبر مطهر او تاکید شده است.

اما آنچه که از ممیزی سازمان صدا و سیما به راحتی و بدون پیش‌بینی تبعات آن گذشت در شرایطی بود که ملت ایران در حال و هوای اقامه عزا برای سید و سالار شهیدان و خاندان گرامی او بودند و روشن است انتشار نظرات اختلافی درباره شهدای کربلا، آن هم در وسعت سیمای جمهوری اسلامی در ساعات پر بازدید، چه اثرات نامطلوبی داشته و منجر به قضاوت‌های نادرست و بعضا عجولانه می‌شود.

این اقدام رسانه ملی، بهانه مناسبی به دست جمع معدودی که از مواضع سیاسی و انقلابی آیت الله خوشوقت در دفاع از حریم ولایت دلگیر بودند داد که با سوء استفاده از محبت تمام نشدنی محبان اهل بیت علیهم‌السلام به دستگاه امام حسین علیه السلام، کینه‌های به اصطلاح بدریه و خیبریه خود از نظام را بر سر یکی از طرفداران سر سخت و استوار آن خالی کنند.

اگرچه واضح است حساب برخی از نوکران دلسوز اهل‌بیت‌علیهم‌السلام که از فرط محبت به حضرت رقیه (س) از دایره انصاف خارج شدند را با کسانی که در لباس دین، نظام اسلامی را کنار گذاشته و با فریاد وا اسلاما، غرض ورزانه پنجه به چهره یاران انقلاب کشیدند، جداست. و البته این سوال جدی از آن عاشقان آل‌الله علیه‌السلام مطرح است که چرا در قبال صدا و سیما که به این وسعت به انتشار موارد اختلافی مبادرت کرده، سکوت پیشه کرده اند؟

آنانی که سالیان سال با آیت الله خوشوقت مجالست داشتند، همگی بر منش و روش این عالم فرزانه صحه می‌گذارند که به هیچ وجه راضی به انتشار نظرات اختلافی نیستند، خصوصا آنچه که مربوط به دستگاه سیدالشهدا علیه السلام است و  شنیده‌ها حاکی از آن است که این استاد اخلاق از انتشار آن ابراز نارضایتی کرده‌اند.

اینکه صدا و سیما پس از سال‌ها عدم پخش منبرهای پر تاثیر این عالم فرزانه، به دنبال انتشار سخنان عالمانی هم‌چون آیت الله خوشوقت بر آمده، جای خوشبختی است، اما اقدامی که رسانه ملی در ماجرای اخیر با یک عالم ربانی کرد، اگرچه منشاء آن - با حسن ظن - از کج سلیقگی باشد اما متحمل هزینه‌های سنگینی شد که جبران آن سخت است.

جالب است آنچه که دستمایه سیل اهانت‌ها و قضاوت‌های علیه آیت الله خوشوقت شد، نظرات کامل و جامع این استاد اخلاق درباره حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها نبود و در این میان آنچه که به فراموشی رفت عنصر زمان و مکان و نیت پاسخ دهنده در پاسخگویی بود، که به طور کامل بیان نشد و دستاویزی برای مغرضان و ناآگاهان ایجاد کرد.  

 

در ادامه جامع نظرات این عالم وارسته در باره حضرت رقیه (س) را می بینید و می خوانید:

 

آیت الله خوشوقت: ان شاءالله، از برکات حضرت رقیه (س) سابقا و لاحقا برخوردار خواهیم بود

آیت الله خوشوقت در سخنان خود تاکید کرد: تمام آنهای که در دائره عاشورا بودند دارای فضیلت‌های زیاد و امتیازات فراوانی غیر قابل شمارش هستند،چون کاری که اینها کردند بی نظیر بود.

وی با بیان اینکه از اول خلقت انسان و از امروز تا روز آخری که انسان بر زمین زندگی می کند، این دستگاه منحصر به فرد است، افزود: بنابر این از بچه کوچک گرفته تا پیرمرد کربلا همه دارای امتیازند.

این شاگرد برجسته امام و علامه طباطبایی در ادامه با تاکید بر اینکه حضرت رقیه (س) عائله امام حسین علیه السلام بود، افزود: آن‌طور که در مقاتل نوشتند حضرت رقیه سه یا چهار سال داشت و جزء اسرا و عائله امام حسین علیه السلام بود.

به گفته آیت الله خوشوقت پدر حضرت رقیه حتما یا امام حسین علیه السلام است یا سایر شهدای کربلا، زیرا به اختلاف نوشته‌اند،  برخی نوشته‌اند پدر ایشان امام حسین صلوات الله و سلامه ‌علیه است برخی هم نوشته‌اند، نه.

وی با بیان اینکه حضرت رقیه (س) جزو عائله امام حسین‌علیه السلام بود و قبرش هم حتما آنجاست (سوریه)، ادامه داد: چون برخی از علما ذکر کردند ما به استناد آن هم می توانیم تمام کارهایی که درباره سایر شهدا انجام می دهیم درباره ایشان هم انجام دهیم از جمله عزاداری، پول خرج کردن، رفتن به زیارت.

آیت الله خوشوقت تصریح کرد: ان شاءالله، از برکات حضرت رقیه (س) هم سابقا و لاحقا برخوردار خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به شهادت حضرت رقیه (س) در خرابه شام با بیان اینکه یزید ملعون دو دوره داشت، گفت: فکر این ملعون تا شام خرابه، فکر شیطانی بود و می خواست بکشد،‌ اذیت کند، تحقیر کند، خودنمایی کند و بگوید که من پیروز شدم.

آیت الله خوشوقت اظهار داشت: اما بعد از خطبه‌ای که امام سجاد علیه السلام خواند، مردم تازه فهمیدند که اینها ( یزید و دار و دسته‌اش) دروغ می گفتند، آنها خارجی نبودند، بلکه پسر پیغمبر را کشتند و با این خطبه اوضاع برگشت.

این استاد اخلاق ادامه داد: شهادت حضرت رقیه نیز در خرابه اتفاق افتاد و  کمک کرد تا تخت و تاج یزید بیشتر به باد رود.

اولین عزاداری در زمان پیامبر اکرم (ص) اتفاق افتاد

آیت الله خوشوقت در ادامه با بیان اینکه عزاداری ادوار مختلفی داشت، گفت: اولین عزاداری زمان خود پیامبر اکرم صلی‌الله‌وعلیه‌وآله بود ایشان قبل از تولد امام حسین علیه السلام گریه می کرد، امیر المومنین ع گریه می کرد و همه‌شان گریه می کردند.

وی ادامه داد:  آن زمان آسان ترین و بی هزینه ترین وسیله عزاداری گریه بود اما بعد که حکومت شیعه در ایران تشکیل شد سلیقه‌های مختلف در عزاداری پیدا شد، یکی سینه زنی بود و یکی زنجیر زنی و ...

این شاگرد امام و علامه طباطبایی افزود: همه اینها در عرف ما عزاداری است، اما آسان‌ترین و ارزان‌ترینش همان گریه است، چون همه انسان ها عاطفه دارند گریه به دنبالش می آید.

آیت الله خوشوقت در عین حال تاکید کرد که تمام این عزاداری‌ها باید با نیت عزاداری باشد.

 

 

نقل از رجانیوز

فایل تصویری